KulturaNadchodzące wydarzenia

Oferta Filharmonii Łódzkiej

W najbliższy piątek pod batutą Tadeusza Kozłowskiego wykonane zostaną utwory Johannesa Brahmsa i Gustava Mahlera. Będziemy mieli okazję usłyszeć między innymi słynne „Adagietto”, które od ponad 100 lat zachwyca publiczność. Z kolei na sobotnich warsztatach Dziecięcego Uniwersytetu Artystycznego powstaną niecodzienne instrumenty, będą przypomniane zabawy sprzed lat i wyjaśnione powiązania muzyki z matematyką, a dla miłośników opery przygotowaliśmy transmisję MET „Semiramida”.

Szczegóły repertuaru – w drukowanym roczniku na bieżący sezon i tutaj.

Informacje o repertuarze FŁ i ciekawostki – na profilu FB.

KONCERT SYMFONICZNY

9 MARCA 2018 /PIĄTEK /19.00

Wykonawcy: Bernadetta Grabias – alt, Tadeusz Kozłowski – dyrygent, Dawid Ber – przygotowanie chóru, Orkiestra Symfoniczna i Chór Filharmonii Łódzkiej

Program: J. Brahms – Alto Rhapsody op. 53, G. Mahler – V Symfonia cis-moll

W programie koncertu znalazły się dwa utwory będące głosem miłosnych cierpień: Rapsodia na alt, chór i orkiestrę Johannesa Brahmsa oraz V Symfonia cis-moll Gustava Mahlera.

Najsłynniejszy utwór chóralny Brahmsa z udziałem głosu solowego powstał w 1869 r. z okazji ślubu Julii, córki Klary i Roberta Schumannów. Kompozytor sięgnął do wiersza Goethego „Podróż w góry Harzu zimą”, którego przesłanie zawiera się w wersie: „ach, któż uleczy boleść człowieka”. Inteligentną i piękną dziewczynę Brahms darzył romantycznym uczuciem, a Rapsodia opowiada o miłości, która nie mogła się ziścić.

Swoją „Piątą” Mahler tworzył latem 1901 i 1902 r. w posiadłości nad jeziorem Wörthersee. W owym czasie kompozytor poznał Almę Schindler. Czwarta część symfonii, nastrojowe Adagietto, oznaczone jako „sehr langsam” (bardzo wolno), miało być wyznaniem miłości twórcy do kobiety, którą w marzeniach widział jako swoją żonę (w istocie później nią została). Mahler osobiście poprowadził prawykonanie V Symfonii w 1904 r. Adagietto spodobało się publiczności tak bardzo, że dziś często wykonywane jest jako samodzielny utwór. Visconti wykorzystał je w filmie „Śmierć w Wenecji”, rozbrzmiewało także podczas pogrzebu Roberta F. Kennedy’ego.

Zapraszamy na spotkanie przedkoncertowe, które poprowadzi Magda Miśka-Jackowska – początek g. 18.15, wyjątkowo na foyer.

DZIECIĘCY UNIWERSYTET ARTYSTYCZNY (DUA) – FŁ

10 MARCA 2018 /SOBOTA/10.00

Warsztat: „Wszystko gra”

Prowadzenie: Suavas Lewy

Jak brzmi krzesło, a jak stół? Czy ze słomek do napojów można stworzyć orkiestrę dętą? Sprawdźmy! Autorskie, eksperymentalne warsztaty pokazujące, że świat dźwięków i muzyki nie jest przypisany tylko do instrumentów powszechnie nazywanych muzycznymi. Muzyka jest wszędzie, wszystko gra i wydaje dźwięki. Wystarczy uruchomić wyobraźnię i otworzyć uszy.

Godz. 10.00

Warsztat: „W co bawiliśmy się 200 lat”

Prowadzenie: Małgorzata Ciesielska-Gułaj, Bartosz Gułaj

Czy możesz sobie wyobrazić, że kiedyś nie było na świecie gier komputerowych? Z radia nie leciało „Despacito”? W co można się było bawić, jakie piosenki śpiewać? Razem z muzykami z zespołu „Dzikie Jabłka” wybierzemy się w daleką muzyczną podróż. Przypomnimy polskie (i nie tylko) zabawy muzyczne, które sprawiały radość dzieciom w dawnych czasach.

Godz. 11.30

Warsztat: „Łamigłówki matematyczno-muzyczne, czyli czy muzyk musi umieć liczyć?”

Prowadzenie: Aida Stępniak

W powszechnym przekonaniu utarło się, że żyjący w swoim artystycznym świecie muzycy, nie mają głowy do dziedzin tak przyziemnych jak matematyka. Nic bardziej mylnego – wbrew pozorom każdy muzyk musi umieć liczyć. Podczas naszych zajęć dzieci i młodzież będą mieli okazję zapoznać się ze specyficznymi powiązaniami muzyki i matematyki, a być może nawet obdarzeni ścisłym umysłem przekonają się, że w muzyce liczby pojawiają się o wiele częściej, niż mogłoby się wydawać.

THE METROPOLITAN OPERA: LIVE IN HD

10 MARCA /SOBOTA /19.00

G. Rossini – „Semiramida”

Obsada: Angela Meade, Elizabeth DeShong, Javier Camarena, Ildar Abdrazakov, Ryan Speedo Green, Dyrygent: Maurizio Benini

Reżyseria: John Copley

Choć opera Rossiniego nie jest oparta na historycznych faktach dotyczących królowej Semiramidy, można w niej znaleźć to, czego oczekuje wielu miłośników scenicznych dramatów – zemstę, znaki od bogów oraz całą paletę uczuć, od miłości do nienawiści. W wykonaniu artystów nowojorskiej Metropolitan Opera zabrzmią popisowe partie w najlepszym wykonaniu, między innymi sopranowa rola Semiramidy w interpretacji Angeli Meade, a jako Arsace, syn tytułowej bohaterki, uwikłany w skomplikowaną intrygę, wystąpi Elizabeth DeShong.

0 0 votes
Oceń temat artykułu
reklama
Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Polecamy

Back to top button
0
Would love your thoughts, please comment.x

Ej! Odblokuj nas :)

Wykryliśmy, że używasz wtyczki typu AdBlock i blokujesz nasze reklamy. Prosimy, odblokuj nas!