KulturaNadchodzące wydarzenia

Szeroka oferta Filharmonii Łódzkiej

Filharmonia Łódzka zaprasza na długo wyczekiwaną Galę operową, podczas której wystąpią światowej klasy artyści: Mariusz Kwiecień – baryton, i Joanna Woś – sopran. Niedawno informowaliśmy o tym wydarzeniu. To w najbliższą niedzielę, a dzień wcześniej – retransmisja z nowojorskiej Met: „Così fan tutte” Mozarta.

W piątek słowacki pianista Marián Lapšanský będzie solistą w koncercie Mozarta, zabrzmią też tego wieczoru utwory Rossiniego, Ravela i Respighiego. Zróżnicowany repertuar zaprezentuje również duet Han-Wen Yu i Mon-Pou Lee podczas wtorkowego recitalu kameralnego. Najmłodszych Filharmonia zaprasza na warsztaty Baby Boom Bum, Odkrywców Muzyki i Dziecięcego Uniwersytetu Artystycznego.
Szczegóły repertuaru – w drukowanym roczniku na bieżący sezon i na stronie.
Informacje o repertuarze FŁ i ciekawostki – na profilu FB.

GALA OPEROWA – MARIUSZ KWIECIEŃ I JOANNA WOŚ
27 MAJA 2018 /NIEDZIELA /19.00

Wykonawcy: Mariusz Kwiecień – baryton, Joanna Woś – sopran, Agnieszka Nagórka – dyrygent, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Łódzkiej
Program: Gioachino Rossini – fragmenty opery „Cyrulik sewilski”, Vincenzo Bellini – fragmenty opery „Purytanie”, Gaetano Donizetti – fragmenty opery „Łucja z Lammermooru, Gaetano Donizetti – fragmenty opery „Don Pasquale”.

Mariusz Kwiecień – baryton. Występował w najważniejszych teatrach operowych świata: Metropolitan Opera, Covent Garden, Operze Wiedeńskiej, Operze Paryskiej, Lyric Opera w Chicago, Operze Bawarskiej i wielu innych. Publiczność doceniła jego wspaniały głos, muzyczną wrażliwość i czarującą prezencję sceniczną. Odtwarzał tytułowe role w znanych operach: „Don Giovanni” Wolfganga Amadeusza Mozarta, „Król Roger” Karola Szymanowskiego, „Eugeniusz Oniegin” Piotra Czajkowskiego. Występował jako Almaviva w „Weselu Figara” Mozarta, Malatesta w „Don Pasquale” Gaetana Donizettiego, Riccardo w „Purytanach” Vincenza Belliniego, Rodrigo di Posa w „Don Carlosie” Giuseppe Verdiego.
Mariusz Kwiecień zadebiutował na scenie Met w 1999 roku jako Kuligin w operze „Kátia Kabanová” Leoša Janáčka. Wystąpił tam jeszcze, poza rolami wymienionymi wyżej, m.in. jako Marcello w „Cyganerii” Giacoma Pucciniego, Silvio w „Pajacach” Ruggera Leoncavallo, Guglielmo w „Cosi fan tutte” Mozarta, Ford w Verdiowskim „Falstaffie”, Escamillo w „Carmen” Georges’a Bizeta i Belcore w „Napoju miłosnym” Donizettiego. W Met śpiewa od kilkunastu sezonów. „…olśniewający, wspaniały głos i prezencja (…) na dodatek inteligentny. Pełen pakiet…” – napisał Michael White w „The New York Times”. A Melinda Bargreen („The Seattle Times”) wyznała czytelnikom: „Mariusz Kwiecień. Trudno wymówić, ale łatwo podziwiać. To jest baryton, który opanowuje całkowicie scenę, tak że, zdaje się, wysysa cały tlen…”

Joanna Woś – sopran. Primadonna łódzkiego Teatru Wielkiego, laureatka najważniejszych konkursów wokalnych w Polsce. Stale współpracuje z Operą Krakowską i Operą Narodową. Z tymi zespołami odbyła wiele podróży artystycznych po Europie. Samodzielnie zaś występowała m.in. w Alte Oper we Frankfurcie, Narodowej Operze w Zagrzebiu, Narodowej Operze w Wilnie, w teatrach i filharmoniach Tuluzy, Lyonu, Nancy i Strasburga. Wyjątkowe warunki jej głosu o ogromnej giętkości, w górze skali sięgającego aż do trzykreślnego „es” sprawiają, że chętnie powierzano jej popisowe partie koloraturowe, takie jak Królowa Nocy w Mozartowskim „Czarodziejskim flecie”, Olimpia w „Opowieściach Hoffmanna” Jacques’a Offenbacha, Rosina w „Cyruliku sewilskim” Gioachina Rossiniego, Gilda w „Rigoletcie”, czy Oskar w „Balu maskowym” Verdiego. Popisową w jej dorobku jest tytułowa partia Violetty w Verdiowskiej „Traviacie”. Znana jest także z ról Mozartowskich. Od pewnego czasu Joanna Woś specjalizuje się w operach belcantowych. Oprócz popularnych tytułów – „Łucja z Lammermooru”, „Don Pasquale” (obydwa dzieła autorstwa Donizettiego), „Cyrulik sewilski” Gioacchina Rossiniego, polskie teatry specjalnie dla niej wystawiają rzadko obecne na naszych scenach dzieła, takie jak „Purytanie” Belliniego (Elwira) czy „Lukrecja Borgia” i „Anna Bolena” Donizettiego (role tytułowe, obydwie nagrodzone Złotą Maską).

Mecenasem koncertu jest firma ATLAS.

KONCERT SYMFONICZNY
25 MAJA 2018 /PIĄTEK /19.00

Wykonawcy: Marián Lapšanský – fortepian, Marek Pijarowski – dyrygent, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina
Program: G. Rossini – Uwertura do opery „Wilhelm Tell”, W.A. Mozart – Koncert fortepianowy d-moll KV 466, M. Ravel – Alborada del Grazioso, O. Respighi – Święta rzymskie

Po rozpoczynającej koncert uwerturze do opery „Wilhelm Tell” Gioacchina Rossiniego usłyszymy Koncert fortepianowy d-moll Wolfganga Amadeusza Mozarta. Spośród 25 koncertów fortepianowych tego kompozytora tylko dwa są w tonacji minorowej: d-moll KV 466 i c-moll KV 491. Przewaga trybu majorowego wynikała z salonowego przeznaczenia muzyki – liczył się wdzięk i finezja. Zmieniło się to pod koniec XVIII w., wraz z wprowadzeniem koncertu biletowanego. Widać to doskonale w twórczości Mozarta z tego okresu. Wtedy powstały Kwintet smyczkowy g-moll KV 516 i Symfonia g-moll KV 550. Dwa wspomniane wcześniej koncerty fortepianowe w tonacji mollowej, wyrażające niepokój i przeczucie tragizmu losu, stały się wzorem dla kompozytorów romantycznych (a wcześniej dla Beethovena, który dopisał do nich własne kadencje).

Jako solista w koncercie Mozarta wystąpi słowacki pianista Marián Lapšanský (ur. 1947). Jeszcze jako student Akademii Muzycznej w Pradze, zatriumfował w Konkursie Pianistycznym im. B. Smetany w Hradec Králové, zdobywając również nagrodę za najlepszą interpretację utworów Mozarta (1971). Obecnie koncertuje z wieloma orkiestrami, m.in. praskimi i słowackimi filharmonikami, Orkiestrą Szwajcarii Romańskiej, Staatskapelle Dresden, Tokio Metropolitan Symphony Orchestra. Z recitalami solowymi gościł na renomowanych festiwalach, jak Wiener Festwochen, Salzburger Festspiele, Praska Wiosna czy Letni Festiwal w Dubrowniku. Marián Lapšanský znakomicie realizuje się również jako kameralista w repertuarze współczesnym. Został uhonorowany Europejską Nagrodą Gustawa Mahlera (2002).

W drugiej części wieczoru zabrzmią „Alborada del Grazioso” Maurice’a Ravela i „Święta rzymskie” Ottorina Respighiego. „Alborada del Grazioso” (Poranna serenada błazna) powstała jako czwarta część fortepianowego cyklu „Miroirs” (1904-1905). Po 14 latach Ravel stworzył jej wersję na orkiestrę. Poemat symfoniczny „Święta rzymskie” (1928) to chronologicznie najpóźniejszy spośród należących do tzw. trylogii rzymskiej („Fontanny rzymskie” 1916, „Pinie rzymskie” 1924) – najbardziej znanego dzieła włoskiego kompozytora. Orkiestrę Symfoniczną FŁ poprowadzi dyrygent Marek Pijarowski, w latach 2002-2005 dyrektor artystyczny Filharmonii Łódzkiej.

Filharmonia zaprasza na spotkanie przedkoncertowe, które poprowadzi Marcin Majchrowski – początek godz. 18.15.

KONCERT KAMERALNY
22 MAJA 2018 /WTOREK /19.00

Wykonawcy: Mon-Pou Lee – wiolonczela, Han-Wen Yu – fortepian
Program: G. Caccini – Ave Maria, P. Czajkowski – Pezzo Capriccioso op. 62, G. Ligeti – Sonata na wiolonczelę solo, J. Szaporin –„There is more than one way” op. 25 – Scherzo, J. Brahms – Sonata F-dur nr 2 op. 99

Występ duetu Han-Wen Yu i Mon-Pou Lee został ufundowany przez FŁ w ramach I nagrody w 19. Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej im. Kiejstuta Bacewicza, który od lat organizuje Akademia Muzyczna w Łodzi. To najstarszy polski konkurs poświęcony kameralistyce. W 19. edycji wzięło udział ponad sto zespołów – łącznie 250 młodych artystów.

Muzycy o tajwańskich korzeniach, którzy wystąpią w Filharmonii Łódzkiej, poznali się w Berlinie. Pianistka Han-Wen Yu (ur. 1986) kształci się w Hochschule für Musik und Theater w Lipsku, wiolonczelista Mon-Pou Lee (ur. 1996) studiuje na Universität der Künste w Berlinie. Artyści koncertują jako soliści i kameraliści. W 2015 roku, jako duet, zostali laureatami Concorso Internazionale Di Musica „Marco Fiorindo” we Włoszech. Zdaniem prof. Katarzyny Jankowskiej-Borzykowskiej, jurorki konkursu, na odniesiony w Łodzi sukces miały wpływ wielka indywidualność wiolonczelisty i znakomite wyczucie pianistki, która pozwoliła mu być sobą i zarazem potrafiła nawiązać z nim dialog.

W łódzkiej filharmonii muzycy wykonają „Ave Maria” przypisywane Giulio Cacciniemu, włoskiemu kompozytorowi przełomu XVI i XVII wieku, „Pezzo capriccioso” Piotra Czajkowskiego, w oryginalnej kompozytorskiej wersji na wiolonczelę z fortepianem, Sonatę na wiolonczelę solo węgierskiego twórcy György’a Ligetiego, Scherzo z utworu „There Is More Than One Way” Jurija Szaporina i Sonatę F-dur nr 2 Johannesa Brahmsa.

BABY BOOM BUM
23 MAJA 2018 /ŚRODA /11.00 /12.00

odcinek „Miąskuły”

DZIECIĘCY UNIWERSYTET ARTYSTYCZNY
26 MAJA 2018 /SOBOTA

ASP, ul. Wojska Polskiego 121 /10.00
Warsztat: „Pod słońce”, poszukiwanie kolorów – warsztaty malarskie
Prowadzenie: Anna Meissner

ASP, ul. Franciszkańska 76/78 /10.00
Warsztat: „Abecadło z pieca spadło – warsztaty typograficzne”
Prowadzenie: Rita Zielińska

ODKRYWCY MUZYKI – WSZYSTKO DLA MAMY
26 MAJA 2018 /SOBOTA
11.00 – warsztaty
12.30 – koncert

Wykonawcy: Paulina Pomykała-Przeździecka (śpiew), Maria Tomala (altówka), Joanna Tomala (harfa), Michał Przeździecki (kontrabas), Jakub Jeziorowski (perkusja).

Odcinek Odkrywców poświęcony Mamom. Mali i duzi Odkrywcy Muzyki będą mieli okazję zagrać, zaśpiewać i wykorzystać nowo zdobyte umiejętności w podziękowaniu dla swoich Mam z okazji ich święta.

THE METROPOLITAN OPERA: LIVE IN HD
26 MAJA 2018 /SOBOTA /19.00

W.A. Mozart – „Tak czynią wszystkie albo szkoła kochanków” („Così fan tutte, ossia La scuola degli amanti”). Wykonawcy: Amanda Majeski, Serena Malfi, Kelli O’Hara, Ben Bliss, Adam Plachetka, Christopher Maltman
Dyrygent: David Robertson
Reżyseria: Phelim McDermott

TRANSMISJE MET HD – BILETY I KARNETY NA SEZON 2018/2019

Sprzedaż karnetów na transmisje i retransmisje MET HD 2018/2019 w Filharmonii Łódzkiej rozpocznie się 1 czerwca 2018 w kasie FŁ w godzinach pracy kasy. Od 1 do 15 czerwca pierwszeństwo zakupu i rezerwacji miejsc przysługuje członkom Salonu Przyjaciół FŁ oraz dotychczasowym abonentom.
Od 18 czerwca abonamenty mogą kupować i rezerwować kolejni melomani. Filharmonia rozpocznie sprzedaż karnetów online. Sprzedaż karnetów zakończy się wraz z pierwszą transmisją 6 października 2018.
Ceny biletów i karnetów:
pojedyncze bilety w cenie 80 PLN (I strefa na widowni, w karnecie 480 PLN), 10 przedstawień
pojedyncze bilety w cenie 60 PLN (II strefa na widowni, w karnecie 360 PLN), 10 przedstawień
pojedyncze bilety w cenie 40 PLN (III strefa, nie wchodzi w abonament)

KONCERT KAMERALNY – „BROTHERS” ADAM BAŁDYCH & HELGE LIEN TRIO + TORE BRUNBORG
5 CZERWCA 2018 /WTOREK /19.00

Wykonawcy: Adam Bałdych – skrzypce, Helge Lien – fortepian, Mats Eilertsen – kontrabas, Per Oddvar Johansen – perkusja, Tore Brunborg – saksofon

Podczas koncertu melomani usłyszą muzykę z najnowszej płyty Adam Bałdycha „Brothers”, dedykowanej pamięci zmarłego niedawno gitarzysty Grzegorza Bałdycha, brata Adama. Skrzypek wystąpi z zespołem Helge Liena (Helge Lien – fortepian, Mats Eilertsen – kontrabas, Per Oddvar Johansen – perkusja), a na saksofonie będzie grać Tore Brunborg.

Adam Bałdych, wirtuoz skrzypiec, kompozytor, to jeden z najlepiej rozpoznawalnych w Europie polskich muzyków jazzowych, wielokrotnie nagradzany i wyróżniany. Przełomem w jego karierze było podpisanie kontraktu z niemiecką wytwórnią ACT Music (2012), dla której nagrał kolejno: „Imaginary Room”, „The New Tradition” oraz „Bridges” i „Brothers” – dwa ostatnie krążki z udziałem Tria Helge Liena. Miłośnicy jazzu mieli okazję posłuchać go podczas 16. Festiwalu FŁ „Kolory Polski”.

Helge Lien Trio, norweski zespół jazzowy, kontynuujący styl kameralnych formacji Billa Evansa czy Keitha Jarretta, za płytę „Hello Troll” otrzymał nagrodę Spellemannprisen – norweski odpowiednik Grammy. Tore Brunborg, ceniony w Norwegii saksofonista tenorowy i kompozytor, współpracował m.in. z Andersem Jorminem, Jonem Balke, Patem Methenym, Billym Cobhamem. Nagrał 8 autorskich albumów.

Tagi

Powiązane artykuły

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Back to top button
Close
Close