Piotrków TrybunalskiWażne wiadomościWydarzenia

Oświadczenie Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych w sprawie wypadku skayvana

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych wydała dziś (09.09) oświadczenie. Z naszych informacji wynika, że Komisję do jego opublikowania mogły skłonić treści artykułu zamieszczone kilka dni temu na naszym portalu – zobacz TUTAJ.

Wspomniane treści dotyczą wpisu, do jakiego dotarliśmy. Wynika z niego, że w zamkniętej grupie facebookowej Sky Force, pracownik centrum spadochronowego niemal tuż po wypadku napisała, że PKBWL wykluczyła usterkę techniczną. Nie wiadomo na jakiej podstawie pojawiła się taka teza, bo ustalania przyczyn tak poważnej katastrofy, nie są łatwe. Treść komunikatu Komisji w całości publikujemy poniżej:

Komunikat ws. wypadku samolotu Skyvan SC-7 (SP-HIP)

Zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 996/2010, Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych (PKBWL) rozpoczęła badanie wypadku samolotu SKYVAN SC-7, który miał miejsce w dniu 3 września 2022 r. w miejscowości Glina koło Piotrkowa Trybunalskiego.

Według wstępnych ustaleń w dniu wypadku na lotnisku w Piotrkowie Trybunalskim (EPPT) odbywały się skoki spadochronowe z samolotu SKYVAN o znakach rozpoznawczych SP-HIP, organizowane przez firmę Skyvan Service.

Podczas operacji, po zrzuceniu skoczków, w trakcie podejścia do lądowania, samolot zderzył się z ziemią z dużym kątem pochylenia na nos i znacznym przechyleniem. Pilot i pasażerka ponieśli śmierć na miejscu zdarzenia, a samolot został zniszczony.

W tym samym dniu zespół PKBWL udał się na miejsce wypadku w celu dokonania oględzin i wykonania dokumentacji miejsca zdarzenia, zabezpieczenia elementów samolotu do dalszych badań i zebrania dokumentacji.

PKBWL powiadomiła o zdarzeniu Kanadę jako państwo projektu i producenta samolotu, USA jako państwo producenta silników oraz EASA. Wymienione państwa wyznaczyły pełnomocnych przedstawicieli, którzy biorą udział w badaniu i między innymi mają prawo wyznaczyć swoich doradców technicznych reprezentujących producentów samolotu i silników.

Aktualnie PKBWL gromadzi wszelkie materiały, które mogą mieć związek z wypadkiem. W dalszej kolejności materiały te zostaną przeanalizowane w celu określenia przyczyn i czynników sprzyjających zaistnieniu wypadku.

Badanie prowadzone jest w oparciu o obowiązujące przepisy krajowe, Unii Europejskiej i ICAO.

Komisja nie orzeka co do winy i odpowiedzialności, a badanie zdarzenia prowadzone jest jedynie w celu zapobiegania wypadkom i incydentom w przyszłości, w związku z czym PKBWL nie jest zobowiązana do stosowania prawnej procedury dowodowej, obowiązującej inne organy.

Zgodnie z art. 5 ust. 6 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 996/2010 w sprawie badania wypadków i incydentów w lotnictwie cywilnym oraz zapobiegania im […] oraz art. 134 Ustawy Prawo Lotnicze, sformułowania zawarte w raportach PKBWL nie mogą być traktowane jako wskazanie winnych lub odpowiedzialnych za zaistniałe zdarzenie. W związku z powyższym wykorzystywanie dokumentów PKBWL do celów innych niż zapobieganie wypadkom i incydentom lotniczym, może prowadzić do błędnych wniosków i interpretacji.

Ponadto PKBWL informuje, że jedynymi formami udzielania informacji dotyczących wykonanych i planowanych czynności oraz ustaleń dokonanych przez PKBWL podczas badania jest strona internetowa PKBWL lub korespondencja mailowa z adresem kontakt@pkbwl.gov.pl.

Zobacz także:

5 5 votes
Oceń temat artykułu
reklama
Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Polecamy

Back to top button
0
Would love your thoughts, please comment.x

Ej! Odblokuj nas :)

Wykryliśmy, że używasz wtyczki typu AdBlock i blokujesz nasze reklamy. Prosimy, odblokuj nas!