Wiosna z Filharmonią Łódzką

Views: 101

Źródło: FŁ

Filharmonia Łódzka zaprasza melomanów na wiele ciekawych koncertów i warsztatów. Przygotowano propozycje zarówno dla miłośników muzyki symfonicznej, którzy w najbliższy piątek będą mieli okazję wysłuchać dzieł Bizeta i Ravela, jak i kameralnej – w przyszłym tygodniu we wtorek zagości na łódzkiej scenie zespół Alessandro Quartett. Dla dzieci przygotowano warsztaty edukacyjne – w sobotę zajęcia Dziecięcego Uniwersytetu Artystycznego, a w sobotę i niedzielę warsztaty Baby Boom Bum.
Szczegóły repertuaru – w drukowanym roczniku na bieżący sezon i na stronie.
Informacje o repertuarze FŁ i ciekawostki – na naszym profilu na FB.

KONCERT SYMFONICZNY
11 MAJA /PIĄTEK /19.00

Wykonawcy: Grzegorz Wierus – dyrygent, Małgorzata Olejniczak-Worobiej – sopran, Monika Mych-Nowacka – sopran, Maria Hubluk-Kaszuba – sopran, Elżbieta Wróblewska – mezzosopran, Sylwia Złotkowska – mezzosopran, Dominika Stefańska – alt, Marek Szymański – tenor, Rafał Maciejewski – baryton, Michał Sobiech – bas, Dawid Ber – przygotowanie chóru, Orkiestra Symfoniczna i Chór FŁ, Jan Jakubowski – narrator.
Program: G. Bizet – I i II Suita z „Arlezjanki”, M. Ravel – Dziecko i czary.

W pierwszej części koncertu melomani usłyszą ilustrację muzyczną Georgesa Bizeta do „Arlezjanki”. W 1872 r. kompozytora poproszono o skomponowanie muzyki do wspomnianej sztuki Alphonse’a Daudeta. Tworząc ją Bizet zanurzył się w świat namiętności śródziemnomorskiego Południa (tytułowa bohaterka to mieszkanka Arles w Prowansji) o destrukcyjnej sile. W efekcie powstał cykl miniatur, pierwotnie przeznaczony na chór i mały zespół teatralny. Napisana przez znakomitego melodystą i kolorystę muzyka przyciągała uwagę i XIX-wiecznym Paryżanom przeszkadzała w odbiorze przedstawienia. Bizet ułożył z niej następnie 4-częściową suitę na orkiestrę, która zyskała natychmiastowe powodzenie. Po śmierci kompozytora, jego przyjaciel Ernest Guiraud ułożył drugą suitę, w skład której wchodzi popularna Farandola.

Po przerwie w krainę baśni wprowadzi słuchaczy muzyka Maurice’a Ravela do opery „Dziecko i czary”. Powstawała przez kilka lat. Najpierw miał to być balet dla córki znanej pisarki Colette, która jest autorką libretta. Jednak opera „Dziecko i czary” (prapremiera w Monte Carlo, 1925) nie jest przeznaczona dla dzieci. Inscenizacja nastręcza sporo trudności, toteż dzieło bardziej znane jest z nagrań i wykonań estradowych. Ravel zaczął pisać „Dziecko i czary”, kiedy służył na jednym z frontów I wojny jako kierowca ciężarówki. W fantazji tej śpiewają meble, zwierzęta i ogień, a niegrzeczny chłopiec odkrywa moc współczucia i przebaczenia dzięki zaczarowanej Wiewiórce. W burzliwych i tragicznych czasach, gdy powstawało to dzieło, dorośli czuli pokusę ucieczki w świat baśni, czarów i ułudy.

DZIECIĘCY UNIWERSYTET ARTYSTYCZNY (DUA) – FŁ
12 MAJA 2018 /SOBOTA/10.00
Warsztat: „Harfa – łuk, który został instrumentem”
Prowadzenie: Beata Kamińska

W trakcie tych warsztatów zapraszamy dzieci do zabawy w indiańskiej wiosce. Mali melomani będą mogli sprawdzić, czy łuk był pierwowzorem harfy. Zastanowią się czy nogi są potrzebne w grze na tym instrumencie, dlaczego produkuje się harfy duże i małe, a także do czego służą otwory w pudle rezonansowym. Uczestnikom zajęć towarzyszyć będzie muzyka z różnych stron świata.

11.30
Warsztat: „Mój przyjaciel flet”
Prowadzenie: Ewelina Zawiślak

Flet jest jednym z najstarszych instrumentów na świecie. Był wykorzystywany w obrzędach religijnych i w świeckich widowiskach. Pomagał umilać czas podczas wypasu zwierząt, a także pozwalał zaprezentować muzykom wirtuozerię gry na salonach. Jego dźwięki potrafią naśladować ptaki i hipnotyzować myszy oraz węże. W trakcie naszych warsztatów młodzi studenci dowiedzą się wiele ciekawostek na temat tego instrumentu muzycznego. Zapoznają się z jego historią, budową, a także poznają ekspresję artystyczną towarzyszącą grze na flecie.

Uprzejmie informujemy, że odwołane zostają warsztaty o godz. 10:00 pt. „Solo, duo czy tutti?”, które prowadzić miała p. Stella Kaczmarek.

BABY BOOM BUM
12 MAJA 2018 /SOBOTA /10.00 /11.00 /12.00 /16.00 /17.00
13 MAJA 2018 /NIEDZIELA /10.00 /11.00 /12.00

odcinek „Miąskuły”

KONCERT KAMERALNY
15 MAJA 2018 /WTOREK /19.00

Alessandro Quartett: Sebastian Gugała – skrzypce, Yuko Ishikawa – skrzypce, Jan Snakowski – altówka, Adrian Gavrilescu – wiolonczela, Tomasz Bartoszek – fortepian.
Program: J. Zarębski – Kwintet fortepianowy g-moll op. 34, M. Rosset – „Mors et vita”, R. d’Alessandro – I Kwartet smyczkowy.

Alessandro Quartett został założony przez skrzypka Sebastiana Gugałę w roku 2010. W skład kwartetu wchodzą kameraliści i zarazem członkowie Symfonieorchester St. Gallen: Sebastian Gugała – skrzypce, Bakyt Bizhanov – skrzypce, Jan Snakowski – altówka i Adrian Gavrilescu – wiolonczela. Muzycy są laureatami wielu międzynarodowych konkursów solistycznych i kameralnych, a ich miłość do muzyki zaowocowała wieloma udanymi projektami koncertowymi. Kwartet koncertuje głównie w Szwajcarii, Niemczech, Austrii i Włoszech. Aby poszerzyć swój repertuar, często współpracuje z innymi instrumentalistami lub wokalistami. Podczas koncertu w Łodzi, wraz ze znanym łódzkim pianistą Tomaszem Bartoszkiem zespół wykona kwintet fortepianowy Zarębskiego.

Powstały w 1885 r. Kwintet fortepianowy g-moll Juliusza Zarębskiego (1854-1885) uchodzi za najwybitniejsze dzieło polskiej kameralistyki romantycznej. Jest zadedykowany Franzowi Lisztowi – Zarębski był jego ulubionym uczniem. Odkryty na nowo przez Marthę Argerich, wszedł na stałe do repertuaru jej koncertów po sensacyjnym wykonaniu na festiwalu w Lugano w 2011 r.


W programie koncertu znalazł się także utwór Michela Rosseta „Mors et vita”. Rosset, oboista i kompozytor, urodził się w Szwajcarii (1956), ale ma polskie korzenie. Studiował w konserwatoriach w Lozannie i Bernie, po czym został zaangażowany jako oboista i rożek angielski solo w Orkiestrze Symfonicznej St-Gallen. Dał się poznać także jako kompozytor. W 2017 r. jego Concerto a due cori zostało wyróżnione drugim miejscem w konkursie Losh Atkinson Historic Sounds Composition zorganizowanym przez zespół Norwich Baroque.

Jako ostatni zostanie wykonany I Kwartet smyczkowy Raffaele d’Alessandro (1911-1959), jednego z największych twórców szwajcarskich XX wieku. Obecnie dorobek artystyczny tego pianisty i kompozytora odkrywany jest na nowo, bo utworami artysty interesują się często młodzi muzycy. Raffaele d’Alessandro był uczniem Paula Müllera i Nadii Boulanger. Gry na fortepianie uczył się u Paula Roesa. Lekcje gry na organach pobierał u Marcela Dupré. Jego admiratorami byli m.in. Alfred Cortot, Paul Kletzki, Eugene Ormandy, Olivier Messiaen. Kompozytor pozostawił po sobie ok. 80 dzieł różnych gatunków, od utworów na fortepian po koncerty i symfonie, a także niedokończoną operę.

Prowadzenie koncertu – Elżbieta Stępnik.

Komentarzy: 0

Twój adres nie zostanie nigdzie opublikowany. Wymagane pola są zaznaczone gwiazdką *