Filharmonia Łódzka zaprasza!

Views: 197

Dziś wieczorem (16 marca) w Filharmonii Łódzkiej wystąpi laureat I nagrody X Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga. Su-Han Yang zadyryguje utworami Witolda Lutosławskiego, Andrzeja Panufnika i Maurice’a Ravela, a solistą będzie Jakub Jakowicz. Z kolei w sobotni wieczór salę koncertową FŁ wypełni muzyka dawna w wykonaniu Międzyuczelnianej Orkiestry Barokowej pod dyrekcją Zbigniewa Pilcha. Natomiast 20 marca odbędzie się recital organowy w ramach wiosennego koncertu szkolnego.

Szczegóły repertuaru – w drukowanym roczniku na bieżący sezon i na stronie.

Informacje o repertuarze i ciekawostki – na profilu FB Filharmonii.

KONCERT SYMFONICZNY
16 MARCA 2018 /PIĄTEK /19.00

Wykonawcy: Jakub Jakowicz – skrzypce, Su-Han Yang – dyrygent (laureat I nagrody X Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. G. Fitelberga), Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Łódzkiej.
Program: W. Lutosławski – Mała suita, A. Panufnik – Koncert na skrzypce i orkiestrę smyczkową, M. Ravel – Pawana na śmierć Infantki, M. Ravel – Boléro

Podczas tego koncertu łódzcy filharmonicy wystąpią pod batutą Su-Han Yanga, laureata I nagrody w X Międzynarodowym Konkursie Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga, który odbył się jesienią ub. r. Pochodzący z Tajwanu dyrygent studiuje w Hochschule für Musik Hanns Eisler w Berlinie.
Koncert rozpocznie Mała suita Witolda Lutosławskiego, oparta na tradycyjnych polskich melodiach. Następnie skrzypek Jakub Jakowicz, ostatni uczeń wybitnego pedagoga Tadeusza Wrońskiego, wystąpi jako solista w Koncercie na skrzypce i orkiestrę smyczkową Andrzeja Panufnika. Dzieło, powstałe na zamówienie Yehudi Menuhina, ma charakter osobisty: przyznając soliście absolutny prymat w ramach formy – lokuje się na antypodach pustej wirtuozerii.
Potraktowałem skrzypce jako instrument śpiewający, którym, jak sądzę, nadal pozostają… – mówił kompozytor. Po przerwie usłyszymy muzykę Maurice’a Ravela. Przepiękna „Pavana na śmierć Infantki” zajmuje wysokie miejsce na liście najsmutniejszych kompozycji sporządzonej przez BBC. Z kolei wielbione później (do dziś) „Boléro” podczas premiery wersji koncertowej (1928) poniosło klęską. Konstrukcja utworu, szokująca w swej prostocie, początkowo była dla publiczności nie do przyjęcia.

Zapraszamy na spotkanie przedkoncertowe, które poprowadzi Piotr Matwiejczuk – początek godz. 18.15.

KONCERT MUZYKI DAWNEJ
„SPLENDOR I BLASK BAROKU”
17 MARCA 2018 /SOBOTA /19.00

Wykonawcy: Zbigniew Pilch – skrzypce/kierownictwo artystyczne, Międzyuczelniana Orkiestra Barokowa
Program: J.-P. Rameau – Suita z tragedii lirycznej „Les Boréades”, A. Vivaldi – Concerto Per l’Orchestra de Dresda g-dmoll RV 577, J.H. Roman – Suita z Drottningholmsmusiken, G.F. Haendel – „Muzyka ogni sztucznych” HWV 351

Zapraszamy na poprzedzające koncert wprowadzenie Zbigniewa Pilcha w Sali Kameralnej – początek godz. 18.00.

Koncert współorganizowany z Katedrą Klawesynu i Muzyki Dawnej Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi.

RECITAL ORGANOWY
20 MARCA 2018 /WTOREK /19.00

Wykonawcy: Ulrich Walther – organy
Program: D. Buxtehude – Praeludium g-moll, BuxWV 149, J.P. Sweelinck – Wariacje „Onder een linde groen”, J.K. Kerll – Passacaglia d-moll, J.S. Bach – Preludium, Trio i Fuga G-dur BWV 541 & 528/2, W.A. Mozart – Fantazja f-moll KV 608, J.S. Bach / M. Reger – Chromatyczna Fantazja i Fuga BWV 903, F. Liszt / U. Walther – Sonata h-moll S. 178

Przed publicznością FŁ wystąpi Ulrich Walther, znakomity niemiecki artysta (ur. 1980), nazywany „królem organów”. Uczeń m.in. Ludgera Lohmana, Willibalda Belzera, Lorenza Ghielmiego, Daniela Rotha, Hansa-Oli Ericcsona, Davida Sangera, Jona Laukvika. Wielokrotnie nagradzany na konkursach i festiwalach. Od 2008 r. wykłada grę na organach, improwizację i basso continuo. Dużo koncertuje i nagrywa, zarejestrował m.in. utwory Bacha w transkrypcji Maxa Regera na historycznych organach Sauera w katedrze w Bremie.
Program recitalu obejmuje utwory: Dietricha Buxtehude, Jana Pieterszoona Sweelincka, Johanna Caspara Kerlla, Johanna Sebastiana Bacha i Ferenca Liszta. Artysta zagra na organach barokowych i romantycznych. Ciekawostką jest Fantazja f-moll KV 608 Wolfganga Amadeusza Mozarta z późnego okresu jego twórczości – w utworze widać ślad studiów kompozytora nad sztuką kontrapunktu Bacha. Mozart napisał tę muzykę na dość szczególny instrument: mechaniczny zegar połączony z miniaturowymi organami – były one modne w końcu XVIII i na początku XIX w. (utwory na „zegar” komponowali także Haydn i Beethoven). Melodia była odtwarzana mechanicznie, a zegar imitował dźwięki prawdziwych organów.

Prowadzenie koncertu: Piotr Matwiejczuk

Komentarzy: 0

Twój adres nie zostanie nigdzie opublikowany. Wymagane pola są zaznaczone gwiazdką *