GminyPiotrków TrybunalskiWażne wiadomościWydarzenia

Większe bezpieczeństwo na A1 i S14. Zakończono montaż specjalnych siatek na węzłach

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) poinformowała o zakończeniu montażu specjalnych siatek zabezpieczających przestrzenie między obiektami inżynierskimi na fragmentach autostrady A1 oraz drogi ekspresowej S14 w województwie łódzkim. Ta inwestycja ma na celu znaczące zwiększenie bezpieczeństwa, zwłaszcza dla osób, które w wyniku zdarzeń drogowych opuszczają pojazd na węzłach.

Decyzja o instalacji zabezpieczeń zapewne była bezpośrednią odpowiedzią na tragiczne wypadki z przeszłości. W kraju odnotowano niestety kilka przypadków, w których osoby opuszczające samochód po kolizji, zdezorientowane lub działające w stresie, wpadały w niezabezpieczone przestrzenie pomiędzy pasami jezdni na wiaduktach i estakadach. W skrajnych sytuacjach prowadziło to do śmierci wskutek upadku z wysokości.

Nowe siatki mają całkowicie wyeliminować to ryzyko, chroniąc kierowców, pasażerów oraz, co równie ważne, pracowników służb ratunkowych i obsługi technicznej, którzy nierzadko muszą szybko przemieszczać się między jezdniami w sytuacjach kryzysowych.

Gdzie zamontowano zabezpieczenia?

Prace, które trwały około trzech tygodni i kosztowały ponad 1,6 mln zł, objęły:

  • Autostradę A1: Na odcinkach pomiędzy Tuszynem a Radomskiem (długość 32,6 km), zabezpieczono przestrzenie między 36 obiektami inżynierskimi.
  • Drogę Ekspresową S14: Na odcinku ponad 26 km, pomiędzy węzłami Emilia i Łódź Lublinek, siatki pojawiły się przy 41 obiektach.

Łącznie zabezpieczono przestrzenie między 77 obiektami inżynierskimi, o łącznej długości 945 metrów i powierzchni blisko 1500 m2.

Specyfikacja techniczna i aspekty ekologiczne

Zainstalowane zabezpieczenia wykonano z wytrzymałej siatki stalowej o oczkach 10 x 10 cm. Materiał jest wystarczająco solidny, by utrzymać ciężar osoby dorosłej, co w razie potrzeby może być wykorzystane również podczas prac serwisowych.

Co ciekawe, na moście autostradowym w Zalesiczkach nad rzeką Widawką, pełniącym funkcję przejścia dla zwierząt, zastosowano siatkę o mniejszych oczkach (6 x 6 cm). To rozwiązanie ma dodatkowy wymiar ekologiczny, ponieważ zapobiega wlatywaniu nietoperzy migrujących pod obiektem ponad poziom jezdni, chroniąc je przed kolizją z pojazdami.

Nowe siatki to prosty, lecz niezwykle ważny krok, który znacząco podnosi standard bezpieczeństwa na polskich drogach, zapobiegając tragicznym w skutkach upadkom z wysokości.

0 0 głosy
Oceń temat artykułu
reklama
reklama
Subskrybuj
Powiadom o
guest

1 Komentarz
Najstarsze
Najnowsze Najwięcej głosów
Opinie w linii
Zobacz wszystkie komentarze
Piotrkowianin
Piotrkowianin
14 października, 2025 20:14

Szkoda, że nie zrobiono tego od razu podczas budowy A1. Odcinek Tuszyn – Częstochowa podzielony był na 5 odcinków (A, B, C, D i E). Na 2 lub 3 odcinkach montowano od razu te siatki (na pewno na odcinku Piotrków Trybunalski – Kamieńsk). Teraz nie trzeba by wydawać grubych milionów. Widzę, że w GDDKiA pracują specjaliści, którzy lubią wymyślać koło od nowa.

Polecamy

Back to top button

Ej! Odblokuj nas :)

Wykryliśmy, że używasz wtyczki typu AdBlock i blokujesz nasze reklamy. Prosimy, odblokuj nas!
1
0
Chętnie poznam Twoje przemyślenia, skomentuj.x