Dariusz Klimczak, Minister Infrastruktury, podczas konferencji prasowej zwołanej na dworcu kolejowym w Piotrkowie dwie ważne inwestycje, realizowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe oraz Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, które pozytywnie wpłyną na życie tysięcy mieszkańców regionu. Chodzi o Remont betonowego odcinka S8 a także Modernizacja „Wiedenki”, czyli linii kolejowej nr 1 na odcinki Koluszki – Piotrków Trybunalski – Częstochowa.
W środę, 25 czerwca, w Piotrkowie Trybunalski, gościł Minister Infrastruktury Dariusz Klimczak. Szef resortu spotkał się z dziennikarzami na dworcu kolejowym, aby omówić kluczowe inwestycje drogowe i kolejowe, które znacząco wpłyną na rozwój regionu i komfort podróżowania.
Remont drogi ekspresowej S8
Minister Klimczak ogłosił podpisanie umowy na kompleksowy remont 9-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S8 między Polichnem a Studziankami (w kierunku Warszawy). To historyczny moment, ponieważ ten fragment trasy był pierwszym w Polsce, który powstał w technologii betonowej ponad 20 lat temu (w 2002 roku, jeszcze przed rozbudową DK8 do standardu S8).
Zakres prac na S8:
- Wymiana nawierzchni: Wysłużona, 28-centymetrowa nawierzchnia betonowa zostanie rozebrana, a w jej miejsce położona zostanie nowa nawierzchnia bitumiczna, wzmocniona specjalną siatką. To ma zapewnić większą trwałość i komfort jazdy.
- Oznakowanie: Zwieńczeniem prac będzie odtworzenie oznakowania poziomego w technologii grubowarstwowej.
- Czas trwania i organizacja ruchu: Prace, których wartość kontraktu podstawowego wynosi 37,1 mln zł, wykona firma Strabag. Remont ma potrwać około czterech miesięcy, a wykonawca będzie mógł prowadzić roboty 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Ruch w obu kierunkach zostanie utrzymany i przeniesiony na drugą jezdnię w układzie 1+1, z ograniczeniem prędkości do 80 km/h. Utrzymany będzie również dojazd do stacji paliw i moteli. Docelowo wyremontowany ma zostać odcinek o długości 12 km (z możliwością rozszerzenia zamówienia podstawowego).
Minister podkreślił, że ta zmiana technologii jest praktyczna i pozwoli na szybszą oraz etapową realizację remontu, poprawiając komfort jazdy po mocno wyeksploatowanym odcinku.




Modernizacja linii kolejowej nr 1 „Wiedenki”
Dariusz Klimczak poruszył również temat modernizacji kluczowej dla regionu i kraju linii kolejowej nr 1, czyli tzw. Wiedenki (dawnej Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej), na odcinku Koluszki – Piotrków Trybunalski – Częstochowa. – Modernizacja historycznej „Wiedenki” to nie tylko hołd dla tradycji, ale przede wszystkim inwestycja w przyszłość polskiej kolei. Dzięki środkom z Krajowego Planu Odbudowy zwiększamy prędkość pociągów, skracamy czas przejazdu i podnosimy komfort podróży dla tysięcy pasażerów korzystających z tej trasy każdego dnia – powiedział Dariusz Klimczak, Minister Infrastruktury.
– Podpisana umowa to kolejny krok w stronę nowoczesnej, szybkiej i bezpiecznej kolei. Dzięki pracom na odcinku Koluszki–Częstochowa zwiększymy prędkość do 160 km/h i poprawimy przepustowość. Podróżni zyskają nowy standard podróżowania. Będzie lepsza obsługa przewoźników towarowych – powiedział Krzysztof Drozdowski, Członek Zarządu – dyrektor ds. transformacji cyfrowej PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Prace obejmą wymianę szyn na jednym torze na szlaku Piotrków Trybunalski–Rozprza i jednym torze na szlaku Baby–Piotrków Trybunalski, montaż 24 rozjazdów na stacjach Rokiciny, Baby, Piotrków Trybunalski, Widzów-Teklinów, Kłomnice, Rudniki i posterunku Wyczerpy oraz poprawę geometrii torów wraz z regulacją na całym odcinku Koluszki–Częstochowa. W ramach zadania wyremontujemy 4 mosty m.in. nad rzekami: Wolbórka i Widzówka oraz wiadukt nad ul. Meliorantów w Częstochowie.
Prędkość pociągów na szlakach objętych pracami wzrośnie ze 120 km/h do 160 km/h. Zwiększy się poziom efektywności i bezpieczeństwa prowadzenia pociągów. Na stacjach i przystankach wymienimy płyty peronowe na nowe, dostosowane do standardów technicznych przewidzianych dla wyższych prędkości pociągów.
Sprawniejsze przejazdy na linii kolejowej między Koluszkami a Częstochową zapewni budowa nowoczesnych urządzeń sterowania na odc. Koluszki–Rokiciny–Baby–Piotrków Trybunalski oraz stacji Rudniki. Na jednoczesną jazdę kilku pociągów na szlaku pozwoli komputerowa samoczynna, blokada liniowa. W ten sposób wzrośnie przepustowość trasy, co umożliwi zwiększenie częstotliwości kursowania pociągów.
Wyższy poziom bezpieczeństwa na styku torów z drogami zapewnią nowe urządzenia przejazdowe na 37 przejazdach kolejowo-drogowych oraz na dwóch przejściach w poziomie szyn, które zyskają m.in. nową sygnalizację świetlną i rogatki.






















Polecamy