Artykuł partnerskiArtykuły SponsorowaneKulturaNadchodzące wydarzenia

Rozmieszczenie ładunku na przyczepie – jaki układ jest optymalny?

Decyzja o zakupie przyczepy powinna być dokładnie przemyślana. Przede wszystkim należy określić, jaki rodzaj ładunków będzie na niej przewożony. Dzięki temu uda się dobrać rodzaj pojazdu do typu, masy i objętości towarów. Wpływa to na komfort podczas transportu, ma znaczenie dla sprawnego przewozu ładunków, a także zapewnia bezpieczeństwo osobom zaangażowanym w proces. Okazuje się, że równie istotne jest prawidłowe rozmieszczenie ładunku na naczepie. Jak zrobić to prawidłowo? Oczywistym jest, że nie należy przekraczać obciążenia zapisanego w dowodzie rejestracyjnym, ale to nie wszystkie informacje. Podpowiadamy, jak wygląda optymalny schemat rozmieszczenia palet!

Rozmieszczenie palet na naczepie

Możliwości rozłożenia towaru na pace jest wiele, a my postanowiliśmy przybliżyć kilka najczęściej wykorzystywanych. Najpopularniejsza metoda mówi o ładowaniu palet w sposób „jedna obok drugiej” (krótsze końce są skierowane do przodu i do tyłu). Sprawdza się przede wszystkim w sytuacjach, gdy zależy nam na jak najszybszym załadunku. Jej przeciwieństwem jest odwrócone ładowanie, które pozwala na załadunek większej liczby palet (długi koniec skierowany do przodu i do tyłu). Ten system wymaga jednak większej precyzji, co pochłania więcej czasu, a co więcej, nie może być zastosowany w każdym pojeździe. Jednak korzyścią jest bardziej ciasne ułożenie palet, co wpływa na ich lepsze zabezpieczenie podczas jazdy i zmniejsza ryzyko przemieszczania się, np. podczas manewrów lub gwałtownego hamowania. Następna metoda polega na ładowaniu przemiennym, która jest połączeniem dwóch wcześniejszych: jeden rząd ładowany jest paletami po dłuższym, a kolejny po krótszym boku.

Warto mieć świadomość nie tylko jak powinno wyglądać rozmieszczenie palet, ale także należy cofnąć się o jeden krok i zadbać o prawidłowe umieszczenie towarów na paletach. Przede wszystkim ładunki nie powinny wystawać poza obrys palety. Ponadto nie mogą być one uszkodzone. Liczba palet, które zmieszczą się w przyczepie, w dużej mierze zależy od masy towaru. Dokładne zabezpieczenie jest szczególnie istotne, gdy z uwagi na wysoką masę ładunku, jesteśmy w stanie umieścić na naczepie wyłącznie kilka palet.

Rozmieszczenie ładunku

Zacznijmy od konkretnych norm. Według obowiązujących przepisów nacisk na podłoże wywierany przez oś napędową nie może być większy niż 11,5 tony. Co więcej, masa zestawu z ładunkiem powinna być rozłożona w odpowiednich proporcjach i wynosić konkretną część masy całkowitej:

  • 20% oś przednia,
  • 25% oś napędowa,
  • 55% osie naczepy.

Osoby zajmujące się załadunkiem i przewozem ciężkich towarów powinny mieć świadomość, że najlepiej umieścić je na środku przyczepy (bezpośrednio przed osią łączącą koła). Przeładowany przód przyczepy może spowodować zbyt duże obciążenie haka holowniczego, co z kolei wpłynie na utratę przyczepności w przednich kołach. Z kolei zbyt duży ciężar umieszczony w tylnej części może powodować unoszenie tylnych kół, a w efekcie prowadzić do utraty kontroli nad prowadzonym pojazdem.

Wśród uniwersalnych wskazówek, o których powinien pamiętać każdy, niezależnie od rodzaju i ciężaru przewożonego towaru, jest odpowiednie zabezpieczenie ładunków. Ma to znaczenie ze względu na bezpieczeństwo samych towarów, które mogłyby uszkodzić się podczas przemieszczenia. Co więcej, taka sytuacja mogłaby stwarzać zagrożenie zarówno dla osoby kierującej pojazdem, jak i innych uczestników ruchu drogowego. W celu zabezpieczenia ładunków wykorzystuje się m.in. pasy, plandeki, siatki, lub kliny, jeśli jego objętość nie wypełnia całej przestrzeni przyczepy.

Dlaczego układ palet w załadunku ma znaczenie?

Idealną sytuacją jest, gdy wszystkie towary mają takie same wymiary, jednak często jest to warunek niemożliwy do spełnienia. Dlatego warto znać kilka zasad, dzięki którym transport może przebiegać wydajnie, sprawnie i bezpiecznie. Odpowiednio zaplanowane rozmieszczenie palet w załadunku pozwala znacząco skrócić czas przeznaczony na załadowanie i rozładowanie palet. Wdrożenie właściwych rozwiązań pozwala ograniczyć straty finansowe na skutek uszkodzenia ładunku podczas transportu.

Optymalnie wykorzystanie przestrzeni ładunkowej ma znaczenie dla opłacalności transportu. Okazuje się, że ze względu na dużą różnorodność dostępnych rozwiązań trudno o podanie jednego schematu rozmieszczenia palet. Producenci przyczep oferują wiele modeli, które są połączeniem dużej kubatury przy jednoczesnym zachowaniu dopuszczalnej ładowności. Należy wziąć pod uwagę, że każdy sprzęt został zaprojektowany inaczej, a do jego produkcji zastosowano inne materiały i podzespoły. Dlatego warto wybierać przyczepy do samochodów ciężarowych, które spełniają konkretne normy i zostały wyprodukowane zgodnie z obowiązującymi przepisami (https://www.redos.pl/przyczepy-redos/). Kluczowe jest zapoznanie się z jej konstrukcją i konkretnymi parametrami, dzięki czemu możliwe będzie optymalne rozmieszczenie ładunku na naczepie. To istotne dla bezpieczeństwa przewożonych towarów oraz osób zaangażowanych w ten proces, a także innych uczestników ruchu drogowego. Ma znaczenie również ze względu na korzyści ekonomiczne. Zainteresuj się bogatą ofertą Redos (https://www.redos.pl/)!

0 0 votes
Oceń temat artykułu
reklama
Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Inline Feedbacks
View all comments

Polecamy

Back to top button
0
Would love your thoughts, please comment.x

Ej! Odblokuj nas :)

Wykryliśmy, że używasz wtyczki typu AdBlock i blokujesz nasze reklamy. Prosimy, odblokuj nas!