Katarzyna Zimna, 4 Pory Niepokoju

Views: 194

Ośrodek Działań Artystycznych w Piotrkowie Tryb. zaprasza na tytułową wystawę.

Wernisaż:
11 maja 2018, godz. 19:00; ODA, ul. Sieradzka 8, Piotrków Trybunalski.

Prezentowane prace to kontynuacja moich wieloletnich poszukiwań w obrębie medium graficznego, w technice linorytu. Proces wycinania matryc jest dla mnie paralelą przeżywania. Doświadczanie jest jak zjadanie, to, co pozostaje w pamięci czy w ciele, faktycznie już nie istnieje, zostaje przetworzone, utrwalone lub unicestwione. Podczas pracy nad tym cyklem pojawiła się idea grafiki jako sadzonki – czyli wykorzystania możliwości powielania w celu dosłownego dzielenia się sztuką, tak jak działkowcy dzielą się nadmiarem siewek. Odbitka graficzna w takiej postaci – figura jako puste miejsce, tak jak sadzonka, może przyjmować różną postać, w zależności od tego w czyje trafi ręce, czym zostanie »wypełniona«, czy na jaki trafi »grunt« – w sensie sposobu ekspozycji, kontekstu wystawienniczego, interakcji czy wymiany z odbiorcą. Dzięki temu, zmienia się jej przekaz, ładunek emocjonalny, sens. Odbitka sama, w jakiejś mierze, staje się matrycą, macierzą, która może generować wariacje na swój temat, a proces twórczy trwa nawet po zakończeniu druku.
Ogród, będący inspiracją do stworzenia pokazywanych grafik, jest traktowany symbolicznie, jako miejsce przemiany – wzrastania, dojrzewania, obumierania – przestrzeń intymna, będąca uzewnętrznieniem emocji wobec pełnionych ról (artystka, kobieta, matka), własnego rozwoju, czy zmian zachodzących w ciele. Jednocześnie, jest to konkretna przestrzeń, moje przydomowe 300 metrów: trawnika, rabatek z kwiatami, upraw owocowych, wzniesionych grządek warzywnych, poletka z ziołami i zarośli, gdzie kryją się ślimaki. Jest to miejsce, w którym odczuwam wielką pokorę wobec natury, nieudolnie próbując ją ujarzmić. Jest to też małe pole eksperymentów z naturalnym ogrodnictwem, m.in. z filozofią permakultury.
Pochodzące z permakultury idee inspirują moje podejście do grafiki. Zgodnie z zasadą tzw. efektu krawędziowego, czyli wzmożonej produktywności stref na granicy różnych ekosystemów, staram się badać strefy graniczne »pomiędzy« grafiką a malarstwem, tkaniną artystyczną, wideo, obiektem czy sztuką relacyjną, »uprawiając« grafikę w poszerzonym polu”.

Wystawa czynna do 3 czerwca 2018 r.

Komentarzy: 0

Twój adres nie zostanie nigdzie opublikowany. Wymagane pola są zaznaczone gwiazdką *